Stijging van 8.975 naar 23.386 afbetalingsdossiers in vijf jaar tijd
Uit het antwoord van Vlaams minister van Financiën Ben Weyts op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) blijkt dat het aantal toegekende afbetalingsplannen voor verkeersbelastingen in Vlaanderen op vijf jaar tijd is gestegen van 8.975 naar 23.386 dossiers. Tegelijk ontving de Vlaamse overheid in 2025 meer dan 1,54 miljard euro aan verkeersbelastingen.
Volgens het Vlaams Belang toont deze evolutie aan dat steeds meer gezinnen moeite hebben om hun belastingen in één keer te betalen, terwijl de overheid onverminderd hoge inkomsten blijft innen.
De cijfers spreken voor zich. In 2025 werden maar liefst 27.383 aanvragen voor een afbetalingsplan ingediend voor verkeersbelastingen. Dat is bijna een verdubbeling tegenover 2020. Het aantal goedgekeurde afbetalingsplannen steeg zelfs met meer dan 160 procent. Hoewel de minister beweert dat dit vooral het gevolg is van soepelere toekenningsvoorwaarden, wijst Anke Van dermeersch erop dat dergelijke stijging onmogelijk los kan worden gezien van de toenemende financiële druk op Vlaamse gezinnen.
“Wanneer steeds meer mensen hun verkeersbelasting niet langer in één keer kunnen betalen, dan is dat een alarmsignaal”, zegt Anke Van dermeersch. “De realiteit is dat gezinnen worden geconfronteerd met stijgende woonkosten, energiefacturen en dagelijkse levensduurte. De Vlaamse overheid blijft ondertussen jaar na jaar meer dan anderhalf miljard euro ophalen via verkeersbelastingen.”
Ook de invorderingscijfers tonen volgens Van dermeersch een verontrustend beeld. In 2024 moesten meer dan 432.000 belastingplichtigen een eerste herinnering ontvangen en kregen ruim 182.000 mensen een tweede herinnering. Voor bijna 66.000 dossiers werd zelfs een dwangschrift opgesteld. Dat zijn tienduizenden Vlamingen die niet tijdig kunnen voldoen aan hun fiscale verplichtingen.
Vlaams Belang stelt zich bovendien vragen bij het contrast tussen de officiële communicatie van de regering en de werkelijkheid op het terrein. Terwijl de minister benadrukt dat meer dan 98 procent van de aanslagbiljetten uiteindelijk wordt betaald, blijkt uit de cijfers dat honderdduizenden burgers eerst herinneringen, aanmaningen of afbetalingsregelingen nodig hebben om rond te komen.
“Dat de overheid uiteindelijk haar geld krijgt, betekent niet dat er geen probleem is”, aldus Van dermeersch. “Integendeel. De sterke stijging van afbetalingsplannen toont aan dat steeds meer mensen financieel op de limiet leven. De Vlaamse regering mag deze signalen niet wegwuiven als een administratief succesverhaal.”
Van dermeersch pleit voor een grondige evaluatie van de fiscale druk op automobilisten en vraagt meer aandacht voor de koopkracht van gezinnen die afhankelijk zijn van hun wagen voor woon-werkverkeer, gezinsleven en professionele activiteiten.
BIJLAGEN: beantwoorde schriftelijke vraag van 275, Verkeersbelasting – Evolutie betalingen, ontvangsten en betalingsfaciliteiten, van Vlaams Parlementslid Anke Van dermeersch